• Elektrisch rijden in 2026: dit verandert er voor bestuurders
  • Elektrisch rijden in 2026: dit verandert er voor bestuurders
  • Elektrisch rijden in 2026: dit verandert er voor bestuurders
TvdW
04-09-2025

De fiscale steun voor elektrische auto’s is de afgelopen jaren stap voor stap afgebouwd. Waar elektrisch rijden ooit ruim werd gestimuleerd met subsidies en belastingvoordelen, komt er in 2026 opnieuw een versobering aan. Wat kunnen zakelijke én particuliere rijders verwachten?

Minder aantrekkelijk bijtellingstarief verdwijnt

Een van de grootste voordelen van elektrisch rijden was jarenlang de lagere bijtelling voor zakelijke auto’s. Zo stond het percentage in 2019 nog op 4%. Inmiddels is dat in 2025 al opgelopen tot 17% voor de eerste €30.000 van de cataloguswaarde.

Vanaf 2026 is dat verleden tijd: elektrische auto’s gaan volledig mee in het reguliere tarief van 22% bijtelling, hetzelfde percentage dat ook geldt voor benzine- en dieselauto’s. Bovendien geldt dit tarief straks over de hele cataloguswaarde.

Tip: wie in 2025 nog een elektrische auto op kenteken zet, profiteert vijf jaar lang (60 maanden) van het lagere percentage dat op dat moment geldt.

Motorrijtuigenbelasting gaat fors omhoog

Tot en met 2024 waren elektrische auto’s volledig vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB). Sinds 2025 betalen eigenaren echter al een kwart van het reguliere tarief.

In 2026 stijgt dit verder: elektrische rijders krijgen nog maar 30% korting op de MRB. Dat betekent dat ze 70% van het normale bedrag gaan betalen. Deze korting blijft tot en met 2028 bestaan, waarna het voordeel verder wordt afgebouwd en uiteindelijk in 2030 helemaal verdwijnt.

Omdat elektrische auto’s relatief zwaar zijn door hun accupakket, vallen ze vaak in een hogere gewichtsklasse, wat de belastingdruk extra voelbaar maakt.

BPM: vaste heffing gaat verder omhoog

Ook de aanschaf van een nieuwe elektrische auto wordt duurder. Lange tijd was er géén BPM verschuldigd op volledig elektrische modellen, omdat de heffing gebaseerd is op CO2-uitstoot.

Sinds 2025 is dat veranderd: bij aankoop geldt nu een vaste voet aan BPM. In 2025 is dat €667. Voor 2026 wordt dit bedrag aangepast aan de inflatie, waardoor kopers rekening moeten houden met een hogere heffing.

Wat betekent dit voor de rijder?

De tijd van royale fiscale voordelen voor elektrisch rijden loopt ten einde. Met hogere bijtelling, meer motorrijtuigenbelasting en oplopende aanschafkosten via de BPM, worden de kosten dichterbij die van conventionele auto’s gebracht.

Dat hoeft niet te betekenen dat elektrisch rijden minder aantrekkelijk wordt: lagere energiekosten, minder onderhoud en de groeiende laadinfrastructuur blijven belangrijke pluspunten. Maar financieel voordeel als belangrijkste motivatie wordt steeds kleiner.

Conclusie

2026 markeert opnieuw een kantelpunt voor elektrisch rijden in Nederland. Wie overweegt om de overstap te maken, doet er verstandig aan dit jaar nog goed naar de fiscale regels te kijken. Op tijd beslissen kan namelijk duizenden euro’s schelen over de komende jaren.

Heb je na het lezen van deze blog vragen? Neem dan gerust contact met ons op: wij denken graag met je mee.

Terug naar overzicht
Cookies
Wij maken gebruik van cookies zoals omschreven in ons Privacy document. Klik op onderstaande button als u hiermee akkoord gaat. Of klik hier om deze melding te verbergen
Akkoord